Toyota sestavila auto z několika druhů dřeva

Japonská automobilka Toyota představila na loňském veletrhu Design Week v Miláně unikátní koncept auta Setsuna, které nerezaví, ale zraje. Tohle dvousedadlové vozidlo je totiž sestaveno z několika různých druhů dřeva. A skutečně jezdí.

Stroj času předávaný z generace na generaci

Toyota dala svému jedinečnému dřevěnému elektromobilu název Setsuna. Tento výraz pochází z japonštiny a v překladu znamená okamžik nebo moment. Setsuna má za úkol zdůraznit, že automobily nejsou pouze odosobněné průmyslové produkty nabité nejnovějšími technologiemi, ale že pro mnoho lidí mohou znamenat mnohem víc.
Auta se stávají prostředkem, který rodinám umožňuje trávit při společných cestách řadu důležitých okamžiků, které se následně proměňují ve vzpomínky předávané z generace na generaci. Stejně tak, jako by se při správné péči měla z otce na syna dědit i Setsuna. Kenji Tsuji, inženýr zodpovědný za vývoj vozidla, proto do interiéru zabudoval hodiny, které odměřují 100 let. Symbolizuje tím, že vůz přetrvá celé generace.

Každá část si vyžádala jiný druh dřeva

Dominantním materiálem se tedy stalo dřevo. Konkrétně kombinace několika různých druhů dřeva, které konstruktéři použili podle specifických vlastností, aby co nejlépe vyhovovaly pro daný účel. Ze dřeva je totiž vyrobena celá vnější konstrukce, ale také podlaha, sedadla, volant, palubní deska i disky chránící pneumatiky.

Tak třeba karoserie je vyrobena z celkem 86 ručně opracovaných panelů japonského cedru. Na nejexponovanějším místě tak vynikne svěžest a krása cedrového dřeva a skvěle se hodí i jeho flexibilita. Cedr navíc v průběhu času stárne a mění svůj vzhled, takže s věkem zraje.

Kvůli pevnosti zvolila Toyota pro rám automobilu dřevo japonské břízy. Pevnost a trvanlivost dřeva byla podstatná i pro výrobu podlahových desek, které pocházejí ze stromů rodu zelkova. Také pro výrobu sedadel zvolili designéři příjemné dřevo stromu kalopanax hlavně pro jeho exotickou texturu.

Tradiční truhlářské techniky okuriari a kusabi nepotřebují šroubky

Jelikož dřevo není typickým materiálem užívaným při výrobě vozidel, vyžádala si práce s ním konzultace s mnoha odborníky z řad tesařských mistrů zaměřených na stavby lodí i dřevěných chrámů. Nakonec byly pro výrobu Setsuny zvoleny tradiční řemeslné postupy okuriari a kusabi. Právě díky těmto technikám nemuselo být dřevo spojeno ani jediným šroubkem nebo hřebíkem, konstruktéři si vystačili výhradně s čepy.

Automobil ze dřeva může vyrazit na cesty

Dřevěný vůz představuje sice pouze koncept, přesto nejde o žádnou maketu. Do Setsuny se dá opravdu nasednout, nastartovat její elektromotor a vyrazit na projížďku. Pouze je nutné počítat s jistými limity, jako je například maximální rychlost, která dosahuje pouze 45 kilometrů za hodinu.

Foto: Toyota

author
Autor Klára Beščecováredakce@milujemedrevo.cz
Ohodnoťte tento článek
Odesílám

Děkujeme za Váš názor