Jak se plavilo dřevo: Schwarzenberský kanál

Kr√°sy ńĆR, tipy na v√Ĺlet, Schwarzenbersk√Ĺ kan√°l, ҆umava, Lipno, 16.06.07, Image: 213617822, License: Rights-managed, Restrictions: PŇôi pouŇĺit√≠ tohoto sn√≠mku povinnost uv√©st kredit ve formńõ: Karel ҆anda / Empresa Media / Profimedia., Model Release: no, Credit line: Profimedia, Empresa Media

Dříve to s přepravou dřeva nebylo tak jednoduché, jako je tomu dnes. Dostat jej z těžko dostupných míst byl někdy pořádný oříšek. Ale lidé si vždy uměli poradit, a tak vznikl i Schwarzenberský kanál.

Důvod, proč se započalo se stavbou kanálu, byl prostý. Šlo o splavování palivového dřeva ze špatně dostupných částí Šumavy, kam se těžko dostávaly povozy s koňmi. Palivové dřevo, které se v šumavských hvozdech pokácelo, putovalo posléze po Dunaji až do Vídně. Dřevo tuto nelehkou cestu urazilo během osmi dnů.

Přes čtyřicet kilometrů délky

Především v prvních úsecích se plavilo dřevo velmi rychle, kanál totiž začíná na Třístoličníku ve výšce 916 metrů nad mořem a má pořádný spád. Toto mimořádné vodní dílo, do něhož ústí hned několik šumavských potoků, bylo postaveno v několika etapách. První část se budovala v letech 1789 až 1791 a druhá v letech 1821 až 1822. Celkově bylo na území našeho nynějšího státu postaveno 44 kilometrů kanálu, který byl hluboký zhruba jeden metr a široký kolem tří metrů. Na své cestě překonával nejednu přírodní překážku a dokonce protékal i tunelem dlouhým téměř 400 metrů.

Během 170 let, kdy byl kanál v provozu, se podařilo touto cestu urazit až osm milionů krychlových metrů dřeva. Za stavbou tohoto kanálu stál kníže Jan Nepomuk I. ze Schwarzenberku, vedení nad celým projektem měl inženýr Josef Rosenauer.

Foto: vyletnik.cz

Foto: vyletnik.cz

Na seznamu kulturních památek

První plavba se uskutečnila v roce 1793 a poslední v roce 1962. Od té doby až do pádu komunismu bohužel celý kanál chátral, některé části se zanesly, některé si vzala zpátky příroda. Po revoluci však došlo k rekonstrukci a kanál byl zapsán na seznam nemovitých kulturních památek technického významu. Dnes je obnoveno 11 kilometrů a podél kanálu se můžete projít po turistické stezce, v zimě se dá projet dokonce i na běžkách. Na zájemce o historii kanálu zde čeká několik naučných tabulí, z nichž se dozví vše potřebné. Stezka začíná v Jeleních Vrších, kde najdete i krásný portál tunelu.

Ohodnoťte tento článek
Odesílám

Děkujeme za Váš názor