Lyžujete ještě na dřevěných lyžích?

Shutterstock.com

Na prvních lyžích se jezdilo v pražské Stromovce. Jak tenkrát lyže vypadaly a jak se vyrábí dnes? Mají dnešní lyže ještě vůbec něco společného s tehdejšími „prkýnky“?

První lyže přivezl z Norska v roce 1887 průmyslník Josef Rössler Ořovský. Netestoval je překvapivě na horách, ale na pokusné jízdy vyrážel po Praze a okolí. Přesto se lyže mezi lidi rozšířily až o několik let později. Poté, co se hrabě Jan Harrach vrátil z  Osla s nápadem, že by lyže mohly jeho dělníkům během zimních měsíců usnadnit pohyb v lesích. Nechal dovést první exempláře, a tak začali Češi postupně propadat lyžování.

Dřevo hraje hlavní roli

Ve 30. letech už existuje několik typů lyží. Z kvalitního dřeva se začaly vyrábět třeba speciální lyže na sjezd nebo skok. Patentovány byly umělé hrany a ze zahraničí k nám pronikly první kovové skluznice. V té době už umí vytvořit lyže v kdejakém kolářství či truhlářství a vyrábí se i přímo v chalupách.

Nejdřív se napařovalo, potom lepilo

Lyže z jednoho kusu dřeva vystřídaly lepené lyže. To v praxi znamenalo, že se už dřevo nenapařovalo a neohýbalo, ale přímo na modelu se lepilo do požadovaného tvaru. Střed lyže byl odlehčený z měkkého dřeva, na výrobu horního plátu a skluznice se používalo dřevo tvrdší.

Základ zůstává stejný

Mnoho se změnilo, ale základem každé pořádné lyže stále zůstává staré dobré dřevo. Používá se hlavně topol a jasan, ze kterého se díky jeho vlastnostem dodnes vyrábí třeba dětské dřevěné sáňky. Jádro lyže vzniká tak, že se menší kousky dřeva slepí do velkých špalků. Ty se později rozřežou na tenčí destičky a nakonec se opět slepí.

Aby nám to jezdilo

Moderní materiály přichází na řadu až později. Používá se speciální netkaná textilie fibertex, skleněná vlákna, guma, karbon nebo titanalové pláty. Nakonec se všechny části včetně ocelových hran, tvrzených plastových bočnic, grafitové skluznice a svrchní designové vrstvy dají do formy, slisují, a lyže jsou na světě.

Ohodnoťe tento článek
Odesílám

Děkujeme za Váš názor