Martin Patřičný: Strom je živým tvorem

S Martinem Patřičným, tvůrcem originálních dřevěných obrazů a soch, si o jeho zamilovaném materiálu můžete povídat hodiny. Vždyť také o dřevu napsal několik knih a pro Českou televizi připravil šestadvacetidílný dokumentární seriál Kus dřeva ze stromu, jehož byl spoluautorem i průvodcem.

Proslavené jsou vaše dřevěné artefakty Knihovny. Vzpomenete si na příběh jejich vzniku?
Literatura a knížky mě stejně jako můj vztah ke dřevu provázejí celým životem. Asi proto se spojily obě mé lásky v jedno a daly základ dřevěným knihovnám. Ty jsou doposud mým nejžádanějším artiklem. Mohl bych do konce života dělat jen knihovny a stejně bych nestihl uspokojit poptávku.

_patricny2

Ve své tvorbě pracujete nejen se zdravým dřevem, ale i s kusy, jež mají různé nádory, suky, boule a jiné anomálie. Čím jsou narušené struktury pro vás zajímavé?
Říkám tomu obrázkové dřevo, najdete ho na kmeni všude tam, kde se strom cítil ohrožený, opouzdřoval větev, bál se o korunu. Kresby na těchhle místech jsou klasické i moderní a motivy, které v nich najdete, nikdy nezevšední.

Jak vnímáte barevnou paletu dřevěných ploch? Dokážu si vybavit mahagon, světlé tóny jasanu či tmavý dub. Ale dá se z dřevěných prvků sestavit řada od světlých tónů k tmavým, od teplých ke studeným?
Je mnoho okolností, které přímo ovlivňují, jak vnímáme barvy, například druh a síla osvětlení, lesk, mat, záleží i na úhlu pohledu nebo momentální náladě. Exotické dřeviny v přírodním rozptýleném světle mají černé a červené tóny, nádechy do zelena zase mívá akát a škumpa, ale i katalpa. Šedomodrý odstín způsobují biologické pochody v mrtvém kmeni. A kolik odstínů je bílé, smetanové, slonoviny! Bílá barva javoru je jiná než u topolu a ještě jinou bílou má vrba, která přechází až do růžova podobně jako některé jasany. Habr zase bývá malinko do šeda i do hněda podle toho, kde vyrostl.

_patricny3

Čím je práce se dřevem specifická?
Je voňavá a krásná, nicméně je nutno mít na paměti jednu důležitou věc, a to, že dřevo, než se k vám dostalo do dílny, bylo stromem, individualitou, živým tvorem. A jeho vlastnosti tomu odpovídají. Proto poražení, sušení, uskladnění a výběr dřeva jsou první podmínkou dobré práce. Představte si kmen jako silný svazek velice tenkých trubiček. A při práci, například odsekávání, postupujete od kořenů ke špici, jak dřevo rostlo.

_patricny4

Jak povrch svých dřevěných děl ošetřujete?
Větší trhliny a nerovnosti spravíme vlepením kousků či třísek pokud možno ze stejného dřeva, menší nerovnosti či prasklinky se tmelí. Řidší disperzní lepidlo smícháme na kašičku a vtlačujeme většinou špachtlí do dutin. Protože tmel má tendenci sesychat, necháme vždy nějaký přebytek. Po vyspravení a vyschnutí přistoupíme k broušení. Hrubší broušení lze zvládnout kotouči upnutými do vrtačky, excentrickou, vibrační či pásovou bruskou, ale naprosto čistou plochu beze stop umí zanechat jen ruka. Ruka a plstí obalený či korkový fundament. Brousit začínáme papíry se zrnitostí 60 až 80, pokračujeme 120 až 150 a končíme 220 až 240. Brousíme vždy ve směru vláken, po vláknech. Ale to mluvím jen o hladké a čisté ploše.

Loni v říjnu vyšla zatím vaše poslední kniha nazvaná Velká kniha o dřevě. V čem je výjimečná?
Především tím, že se jedná o naši českou knihu, o českých stromech. Představím v ní přes 30 našich nejznámějších dřevin, dvacet z nich bude mít samostatný medailon. Poukážu na základní dřevařské řezy, výrobky, zvláštnosti růstu, typické použití, využití pro výtvarnou práci a mnoho dalších zajímavostí včetně ukázek i méně používaných českých dřevin, keřů a exotů. Cenná je její obrazová část, kdy desky našich dřevin byly fotografovány venku, v přírodním osvětlení a jsou v knize v měřítku 1 : 1. To nebývá zvykem ani u lepších zahraničních publikací.

_patricny5

Jaké máte další plány?
Pracuji na další knize, bude se jmenovat Tajemství dřeva a bude i pro ženy.

Martin Patřičný, *1955

Výtvarník a autor knih, který se narodil v Praze, vystudoval gymnázium a za normalizace pracoval v různých dělnických profesích. Koncem 80. let minulého století se začal naplno věnovat umění a práci se dřevem. V té době již samostatně vystavuje. Mnoho let také pořádá besedy a píše o dřevě knihy.

Foto: www.patricny.com, drevostavby.cz, melnicky.denik.cz, ceskatelevize.cz

Ohodnoťte tento článek
Odesílám

Děkujeme za Váš názor