Legendární dřevěné volanty Moto-lita a Nardi

Nespornou výhodou auta oproti vlaku, nebo třeba tramvaji, je možnost svobodně si zatáčet. A pokud přijde na to, jak dobře sportovně laděné vozy a sporťáky projíždí zatáčky, vstoupí do hry volant. Zdánlivá samozřejmost je vědou. Ty nejlepší vznikají už desítky let ve specializovaných továrnách vně automobilek. Podívejme se na ty nejlepší a vyrobené ze dřeva.

Anglická škola a Stirling Moss

Čtrnáctiletý Simon Green nastoupil do učení v Cooper Car Corporation. Prokázal mimořádnou zručnost a po třech letech už měl za úkol výrobu volantů pro závodní vozy Cooper. Následovalo jeho angažmá u dalších dvou britských výrobců závodních vozů a v roce 1956 založení vlastního podniku. Historie jeho značky Moto-lita se začala psát na bývalé kuřecí farmě v Esheru. A byla to inzerce v časopise Autosport, která přivedla prvního významného zákazníka. Byl jím Alfred Moss, kdo si objednal dva volanty. Jeho syn, nejlepší pilot Formule 1 všech dob, později Simonovi napsal: „Děkuji, že mi pomáháte zatáček. Ciao Stirling.“

Dřevěný volant Cobra

Začalo to Aston Martinem

Pověst o kvalitě Moto-lita se rychle šířila. Fabrička brzy praskala ve švech a v roce 1959 se stěhovala do většího aby zvládla odbavovat objednávky nadšenců, závodníků a milovníků aut. Na začátku šedesátých let přišel první opravdu velký zlom. Moto-lita se stala oficiálním dodavatelem pro Aston Martin. Následovalo další navýšení výroby, prestiž a v roce 1964 noví zákazníci. AC Cars a Shelby Mustang. V roce 1975 se podnik přestěhoval do Hempshiru. V té době zažíval zlatá léta. Volanty Moto-lita byly originálním vybavení značek Austin Healey, Caterham, Jaguar, Jensen, Opel, Rolls Royce, Rover, TVR a dalších.

Dřevěné volanty Moto-Lita

Dřevěné volanty Moto-Lita pro Jaguar  a Aston Martin

Dřevěný volant Mustang

Italská škola

Enrico Nardi byl inženýr, který věnoval svůj talent všemu, co bylo nějakým způsobem spojeno s automobily. Díky tomu se setkal s největšími průkopníky automobilového průmyslu. Vincenzo Lancia byl jedním z prvních, kdo v Nardim viděli potenciál. Svěřil mu důležité úkoly a časem se stali přáteli. V roce 1937 se Enrico Nardi přestěhoval do Modeny, aby se stal prvním testovacím jezdcem Ferrari a později poradcem. V roce 1946 založil společně s Renato Danese společnost s názvem ND. Nardiho nevyčerpatelná vášeň pro cokoliv na čtyřech kolech a skvělý talent ho přivedly ke kariéře výrobce pestré palety automobilových komponentů. Čím ale opravdu vynikl jsou jeho světově proslulé volanty.

Dřevěný volant Nardi - italská klasika

Dřevěný volant Nardi – italská klasika

 Návrat k Ferrari

Roku 1958 spolupráci s Ferrari obnovili. Enzo Ferrai věnoval pozornost každičkému detailu svých vozů. Proto je většina ferrari ze šedesátych a sedmdesátých let vybavena volanty Nardi. Dodnes je Nardi synonymem vůdce ve výrobě klasických a sportovních volantů, které se postupně objevily ve značkách Ferrari, Lancia, Audi, Maserati, Lamborghini,  Lotus, McLaren, Volkswagen, Abarth,  BMW a dalších.

Dřevěný volant Ferrari

Styl i funkce

Dřevěné volanty jsou dodnes velmi populární mezi milovníky řízení. Nejde jen o vzhled a styl, který propůjčují interiéru vozu. Ale také o funkčnost. Je to nástroj, který tvoří nejdůležitější pojítko mezi námi a strojem a pomáhá nám ho dokonale ovládat.

Dřevěný volant Honda

Dřevěný volant

Dřevěný volant Mercedes

Nejčastěji se na výrobu dřevěných volantů používá dřevo třešňové, javorové, ořech a samozřejmě mahagon.

Dřevěný volant Morgan

Moderní vozy mají volanty mnohem komplikovanější a prošpikované elektronikou. Přesto je v nabídce vždy alespoň jeden, kombinující hi-tech konstrukci, kůži a dekor dřeva.

 

author
Autor Radoslav Kubaredakce@milujemedrevo.cz

Děkujeme za Váš názor