Dřevo se jako prostředek pro umělecké vyjádření používá od nepaměti. Používali ho naši předci v jeskyních, dřevěné sošky nalezneme i v pozůstalostech starých Egypťanů z doby 4 tisíce let před naším letopočtem. Pro dnešní umělce je výzvou uchopit tak tradiční a oblíbený materiál netradičním způsobem. Vybrali jsme pro vás šest současných umělců jejichž fantazie a zručnost při práci se dřevem bere dech.
Řetězovou pilou
Němec Jürgen Lingl-Rebetez je dnes oceňovaný pro neuvěřitelné kousky, které umí s řetězovkou a dřevem. Jako mladík začínal klasickou malbou, ale brzy objevil kouzlo surově osekaného dřeva. Jeho skulptury působí díky ostrým tahům jako živé skicy ve 3D formátu, z kterých zároveň vyzařuje osobnost.
Malování dřevem
Alison Elizabeth Taylor zbourala limity práce se dřevem už jen v tom, že se jako žena probojovala do mužského světa řezbářů. Svou přítomností v řezbářské dílně znervózňovala své učitele, a prodavači z hobby obchodů se jí dodnes snaží vysvětlit, jak funguje lepidlo na dřevo. Netuší totiž, že mluví s odbornicí na techniku intarzie. Tedy tvoření obrazu vkládáním tenkých plátků dřeva přes sebe. Alison skládá unikátní dvourozměrné obrazy jako puzzle, které dýchají příběhy hrdinů současného světa.
Krajkování ze dřeva
Maria Paula Alvarez a Diego Fernando Alvarez se potkali jako studenti dřevozpracujícího průmyslu na Fundación Escuela de Artes y Oficios (škola umění a řemesel) v Santo Domingo. Nejen, že spolu začali tvořit pod značkou Mangle, ale také se vzali. I když je duo trénováno v tesařství, mnohé sochy MANGLE nejsou okamžitě rozpoznatelné jako dřevoryt. Vytvářejí iluzi, že dřevo se může chovat stejně měkce jako textil, guma nebo dokonce živé rostliny.
Chlad a monumentalita kamene ve dřevě
Může vypadat dřevěná socha jako dílo z kamene? Sochař Damiano Taurino dokazuje, že ano. Každý záhyb na látce šatů baleríny i napnuté svaly na vypracovaných zádech tanečnice zaujmou umělcovým citem pro detail, stejně jako leskem a oblou křivkou tesaného kamene.
Sovy, kam se podíváš
Saša Montiljo z Bělehradu se rozhodl proměňovat i ty nejobyčejnější kusy dřeva v sovy, které vypadají jako živé. Jednoduše proto, že jednou zahlédl sovu vyřezanou ze dřeva, a od té doby je vidí v téměř každém surovém polínku. Své vize zprostředkovává divákům tak, že inspirativní kusy dřeva a jílu opracovává a domaluje. “Vždyť v přírodě se sovy kryjí tak, že splývají se dřevem. V tom, je celý trik,” vysvětluje Saša.
Umění na hromadě
A na závěr umění ze dřeva tam, kde byste ho čekali možná nejméně. V pouhé hromadě dřeva do krbu. I ta se dá uspořádat tak, že díky různým druhům polínek vznikne působivý obraz. A co na tom, že během zimy zmizí v krbu? Maďarskému tvůrci Gyulovi Várnaiovi to vůbec nevadí. Jeho instalaci totiž nenajdete pod stříškou u srubu, ale přímo v galerii současného umění v Budapešti.