Budoucnost: auta ze dřeva?

Dřevo může být, velmi překvapivě, důležitým materiálem pro výrobu automobilů v blízké budoucnosti. Snaha o snižování emisí a ekologického dopadu vede řadu vědců k nečekaným závěrům.

Dřevo k autům patří

Nepředstavujme si ale, že půjde o celodřevěná auta, která jsme mnohokrát viděli ve formě různých vtípků, nebo geniálně-šílených kutilské výtvorů. Dřevo hrálo podstatnou roli u zrodu automobilismu a dodnes v něm zůstává coby prvek nejvyšší luxusní výbavy – především v interiérech. Nedávno jsem psali o slavných dřevěných volantech. Pokud by se mělo vrátit jako jeden ze základních stavebních prvků celé konstrukce aut, bude to o něco složitější a sofistikovanější. Ale není to vůbec nereálné. Čtete dál.

Dřevěný interiér byl a bude známkou luxusu

Dřevěný interiér byl a bude známkou luxusu (Foto: Unsplash)

Co je lehčí? Kilo železa, nebo buničiny?

Podle BBC vědci z Japonska pracují na vytvoření silného materiálu z dřevěné buničiny, který by mohl během desetiletí nahradit součásti z oceli ve vozidlech. Vědci na univerzitě v Kyoto tvrdí, že materiál vyrobený z dřevěné buničiny by mohl být stejně silný jako ocel, ale o 80% lehčí. A o to právě jde. Opět hraje důležitou roli váha. Nadšení řidiči vědí, že čím lehčí auto, tím lepší ovladatelnost. A Americké ministerstvo energetiky říká, že snížení hmotnosti vozidla o 10% může zlepšit spotřebu paliva až o 8%. Takže další důvod pro to, abychom se snažili milovaná SUV trochu odlehčit.

Milovníky dřevěných částí na autech jsou hlavně Američané. V padesátých letech to byla velká móda, která pomalu doznívala až do 80 let. V Evropě nám to přišlo vždycky trochu k smíchu.

Milovníky dřevěných částí na autech jsou hlavně Američané. V padesátých letech to byla velká móda, která pomalu doznívala až do 80 let. V Evropě nám to přišlo vždycky trochu k smíchu (Foto: Adobe Stock)

Karbon, hliník, plasty… a dřevo.

Automobilky na snížení hmotnosti pracují nepřetržitě a hledají nové cesty. BMW sází na karbon, Jaguar zase na hliník. Pro zajímavost – každých 100 kg hliníku v jaguáru, které nahradí ocel, sníží emise CO2 o 9g/km a spotřebu paliva o 800 litrů po dobu živnosti auta. Velmi silnou konkurenci myšlence dřeva v automobilovém průmyslu představují plasty. Jejich kvalita a také odolnost proti vysokým teplotám se stále zlepšují. Plasty pochopitelně velkou měrou přispívají k úsporám váhy. Pokud je ale je naší hlavní motivací snížení hmotnosti aut jejich následná nižší spotřeba – tedy dopad na životní prostředí – je masivní nahrazování oceli plasty od začátku nelogické, neboť výroba plastů představuje pro životní prostředí slušnou zátěž.

Anglický Morgan neopustil základní dřevěnou konstrukci dodnes

Anglický Morgan neopustil základní dřevěnou konstrukci svých sporťáků dodnes (foto Classic Driver)

Pokud se tedy na problematiku budeme dívat celostně, dojde nám, že myšlenka použít biologický materiál jako součást kompozitů pro automobily je více než logická. Uvidíme, jak to dopadne. Není to hudba vzdálené budoucnosti. Dřevo by se mohlo vrátit na výrobní linky už za pět let.

author
Autor Jakub Starkredakce@milujemedrevo.cz